Aktualizuj dane towarów w sklepie internetowym Shoptet. Korzystanie ze studium przypadku firmy Flexity
Jeśli zarządzasz wieloma sklepami internetowymi działającymi na rozwiązaniu Shoptet, ważne jest, aby Twoje dane produktów były aktualne. Przy najmniejszej zmianie produktu w jednym e‑sklepie musisz jak najszybciej przenieść go do innych obsługiwanych przez Ciebie sklepów. Szczegółową procedurę dla Ciebie w studium przypadku napisał Tomáš Sokol, współzałożyciel sklepu internetowego Flexity.
Manualny eksport i import danych pomiędzy e‑sklepami
Shoptet nie oferuje administratora głównego, który byłby w stanie centralnie dystrybuować dane do produktów, w których wystarczyłaby tylko lokalizacja dla poszczególnych stanów. Dlatego szukaliśmy rozwiązania, aby poradzić sobie z problemem utrzymywania aktualnych danych.
Jednym ze sposobów jest ręczny eksport i import CSV, XML lub XLS format między e‑sklepami.
Czynnikiem ograniczającym w tej procedurze jest wersja językowa. Na przykład, jeśli muszę dostosować dostępność jednego produktu, musiałbym przetłumaczyć terminy z jednego języka na inny, a następnie zaimportować. Ponadto z opcji ręcznego importowania można korzystać tylko przy ręcznym tłumaczeniu plików XLS i CSV. W przypadku korzystania z XML proces staje się znacznie bardziej skomplikowany.
Przy wzajemnym imporcie należy wiedzieć, które nazwy elementów pozostają w języku angielskim (np. VISIBILITY, PRICE, CODE itp.), a które są już w wersji językowej. Muszę to wiedzieć, jeśli chcę poprawnie zaimportować dane bez przepisywania czegoś w innym języku w e‑sklepie.
Mapowanie wartości
Następnie musimy zmapować, które „wartości” są nadal takie same we wszystkich e‑sklepach, a które się zmieniają. Np. przy przenoszeniu wartości CODE, EAN, Flag nie mam do czynienia z wersjami językowymi i mogę je bez problemu przenieść. Muszę tylko uważać, aby podstawowy eksport zawsze zawierał nazwę produktu, która będzie w lokalnej wersji językowej.
Jeśli chcę już zsynchronizować dostępność produktów w e‑sklepach, mam do czynienia z tłumaczeniami wartości.
W przypadku zarządzania wieloma e‑sklepami sytuacja często jest taka, że istnieje jeden magazyn centralny i główny e‑sklep.
W tym przypadku muszę najpierw zmapować, jakie wartości chcę synchronizować w różnych e‑sklepach i z jaką częstotliwością.
- Podstawą jest magazyn. Polecam mieć go przez osobne akcesorium, bo to około setnych/sekundę.
- Inne dane, takie jak dostępność produktu u dostawcy, widoczność lub korekty cen, również mogą być wyświetlane w ujęciu godzinowym.
Kiedy dokładnie wiem, co chcę przenieść, nadal muszę mieć przygotowane wszystkie problemy techniczne i systemy.
Przekazywanie danych opłaca się nawet w przypadku jednego e‑sklepu. Na przykład pod redakcją dostawcy feedu.
Dodatek do automatycznego importu
W wersji podstawowej być może będę musiał jedynie ręcznie eksportować i importować dane, ponieważ sprawdzę częstotliwość, z jaką przesyłam dane (dziennie, co tydzień, co miesiąc). Lepszą opcją jest użycie automatycznego importu za pośrednictwem dodatku Shoppt (inwestycja długoterminowa lub bezpłatna dla Entreprise).
Do szybszej pracy z większą ilością danych polecam skorzystać z kanału XML i poznać jego podstawowe elementy i logikę. Używam aplikacji do automatyzacji zarządzania kanałami XML Mergado. Zapewnia płynne i niezawodne działanie reklamy oraz oferuje wiele możliwości szybkiego i przejrzystego wykonywania codziennych czynności przez e‑kupującego.
Procedura wygląda wtedy następująco:
- Wybiorę, jakie dane chcę przenieść ze sklepu internetowego do Mergady (które dane wejściowe).
- Konfiguracja w Mergado zasady przetwarzania feedu.
- Manualnie załadują kanał wyjściowy.
Zasady, których używamy i ich przeznaczenie
Marża
Przy pomocy zaimportuj plik danych możemy rozciągnąć ceny zakupu na nowy element. W dalszej kolejności możemy skorzystać z reguł kalkulacji, aby uzyskać marżę netto dla każdego produktu lub wartość procentową. Z tymi uzyskanymi wartościami możemy dalej pracować.
- Nagraj je z powrotem do e‑sklepu pod elementem, którego nie używamy — np. MPN/Serial Number itp. Bezpośrednio w interfejsie e‑sklepu zobaczymy wysokość marży dla każdego produktu.
- Możemy podzielić produkty na kilka grup według marży i przypisać tę kategoryzację ABC do dowolnego elementu. Na przykład, jeśli nie chcę, aby konkretny numer był widoczny w e‑sklepie.
- Możemy również wyeksportować wszystkie dane do arkusza kalkulacyjnego i stworzyć własną analizę (polecam to dopiero po wczytaniu większej ilości danych od dostawców).
Dane od dostawców
Jeśli mam przynajmniej jakieś dane od dostawcy, to najlepiej, jak mogę je pobrać w formacie CSV na bezpiecznej stronie FTP, skąd mogę je pobrać. Na początek wystarczyłoby nam, nawet gdybyśmy mieli tylko tabelkę z wartościami CODE, dostępnością i ewentualnie datą.
Możemy wtedy zastosować kilka kroków, aby rozwiązać takie sytuacje, jak:
- czy możliwe jest zamówienie towaru u dostawcy już dziś (jeśli pozwalamy klientom na zakup towaru, którego nie ma w magazynie) dowiedz się,
- czy jakiś towar wypadł z oferty dostawcy (bez ręcznej kontroli) ukryj produkty, które nie są aktualnie dostępne w e‑sklepie ukryj tylko te warianty produktu, których dostawca nie posiada pokaż produkt ponownie, gdy będzie dostępny u dostawcy!
- przeciągnij dostępność bezpośrednio do Shoppt zezwalam na zakup przedmiotów, których nie mam na stanie, ale są w wystarczającej ilości od dostawcy
- zmień ceny zakupu i sugerowane ceny sprzedaży, ustaw promocje i rabaty mieć pełną kontrolę nad poszczególnymi produktami i ustalać zasady według potrzeb dzięki importowi notatek wewnętrznych
W ten sposób możemy znacznie usprawnić zaopatrzenie i skrócić czas inspekcji.
Potrzebujemy do tego kilku zasad i elementów:
1. Zaimportuję wartości od dostawców do własnych elementów dostawca1_stock. Aby dowiedzieć się, czy nastąpiła zmiana lub czy coś wypadło, ustawiam regułę na wartość taką jak ‑1 dla wszystkich wartości magazynu.
2. Po zaimportowaniu pliku danych te wartości zostaną nadpisane i tam, gdzie pozostaje ‑1, wiem, że tego konkretnego produktu nie ma aktualnie w menu w feedzie.
3. Korzystając z selekcji produktów, mogę następnie wybrać logikę reguł — zmień element VISIBILITY na detailOnly (nie pokazuj), jeśli dostawca nie ma towaru na stanie lub ma go mało.
4. Jednocześnie ustawiłem regułę ponownego wyświetlania produktu, gdy dostawca jest w magazynie. Ważne jest, aby zwracać uwagę na kolejność zasad.
Własny magazyn
- Jeśli ładujemy zapasy (znowu kolejny kod eksportowy + zapas) przez CSV, możemy przeprowadzić wewnętrzny audyt wyświetlanych produktów. Lub ankietę, aby sprawdzić, czy prawidłowo wyświetlaliśmy/nie wyświetlaliśmy produkty według naszego własnego magazynu. Zapobiegnie to ukrytym zapasom.
- Importując datę ostatniego zamówienia (własny eksport CSV zamówień z e‑sklepu) możemy monitorować przegląd towarów, które nie są na sprzedaż. Zwłaszcza w przypadku wielu e‑sklepów, musimy zobaczyć sprzedaż z każdego z nich. Podoba nam się tu zasada, że z każdego e‑sklepu importujemy dane ostatniego zamówienia dla danego kodu produktu z określonej daty (wskazówka: możemy zmienić datę bezpośrednio w adresie URL, jeśli chcę go zaktualizować).
Tłumaczenia i lokalizacje dla wielu e‑sklepów
- Jeśli musimy aktualizować te dane od dostawców między wieloma e‑sklepami, możemy użyć magazynu głównego jako domyślnego importu.
- Następnie wystarczy kilka zasad, aby przetłumaczyć elementy, takie jak dostępność w magazynie i dostępność w momencie wyprzedania.
- Dostosujemy stawki VAT dla danego kraju (np. 3 stawki w Czechach).
- W przypadku płatności za pobraniem na Węgrzech musimy zaokrąglić kwotę i zakończyć ją na 0 lub 5, co z łatwością poradzimy sobie z zasadami kalkulacji.
Utrzymywanie aktualnych danych o e‑sklepach bezpośrednio wpływa na atrakcyjność oferty. Jeśli podasz poprawne informacje o swoich towarach, nie musisz się martwić, że kupujący opuszczą Twoją witrynę z powodu rozbieżności w ofercie. Obsługa rozwiązań e‑sklepów Shoptet oferuje kompleksowe opcje zarządzania. Jego związek z Mergado jest bardzo proste, więc oprócz doskonale działającego sklepu będziesz również prowadzić wysokiej jakości reklamę na porównywarkach towarów w Czechach i za granicą.
Autorem tego artykułu jest współzałożyciel sklepu internetowego Flexity Tomáš Sokol.
Może Cię również zainteresować:
Łukasz zajmuje się większością komunikacji w języku czeskim w Mergado. Poprzez blogi, pocztę e‑mail i sieci społecznościowe regularnie dostarcza czytelnikom e‑commerce informacji dotyczących handlu elektronicznego oraz wskazówki od Mergado. Kiedy nie jest copywriterem lubi proste rzeczy, takie jak badminton, wycieczki, ukryte perełki z muzyki lat 80. i owoce morza podawane z czerwonym winem.
Add new comment